Your are here: Home // // Blogger Jenis Apakah Anda?

Blogger Jenis Apakah Anda?


Kita sering dihidangkan dengan pelbagai jenis blog. Satu perkara yang kita perasan atau tidak adalah setiap penulis blog ini sangat berbeza dalam pendekatan mereka dan juga dalam gaya mereka menulis. Untuk topik sama mungkin ditulis dalam dua bentuk penulisan yang benar-benar berbeza.

Dapatlah disini kita rumuskan beberapa kategori penulis blog berdasarkan tingkah laku mereka berdasarkan nada dan gaya mereka menulis. Antaranya:-

1. Yang Lucu
Penulis blog jenis ini mempunyai satu sifat humor yang bagus , dia mampu menggunakan kelebihan humornya dalam setiap entri yang dibuat dan membuat pengunjung blognya ketawa, walaupun dia hanya menulis pada topik-topik yang ringan dan santai. Dia akan menambahkan jenakanya dan sedikit humor dalam setiap entrinya. Jenis ini penulis-penulis blog sebegini amat sukar dicari, sekiranya anda menjumpai penulis blog sebegini akan akan lebih relax ketika mengunjungi blognya.

2. Yang Mesra
Penulis blog jenis mempunyai mentaliti untuk mudah mesra dan ia bagus untuk dijadikan rakan sejati di dalam blog mahupun diluar. Penulis-penulis blog ini mempunyai satu kualiti yang unik dimana mereka menggalakkan pengunjung blog mereka untuk terlibat sama dalam entri-entri mereka. Ini membuat komuniti blog berjenis mereka mudah untuk terus hidup. Mereka juga rajin untuk mengunjungi blog rakan-rakan mereka!

3. Yang Pemarah/ Meradang Tak Tentu Pasal
Penulis blog jenis amat tidak digemari. Meradang yang tak tentu pasal. Setiap penulisan mereka di dalam blog sentisa tidak pernah lepas dari masalah semua hal yang berlaku adalah masalah bagi mereka. Mereka kerap baran dan kerap 'naik angin' dengan mudah dan kandungan entri mereka akan penuh dengan komen-komen dan tuduhan yang "pedas". Jadi anda cabut sajalah dari mengunjungi blog sebegini! Kalau nak lepak pun takde masalahnya seronok juga membaca entri-entri yang penuh dengan semangat amukan ni. huhuh! Ia akan menjadi kelakar kekadang!

4. Yang Keras Kepala/ Berpendirian "Dia saja yang betul"
Dikenali sebagai "Highly Opinionated" yang mana akan melontar entri-entri mereka luhur dari isi hati mereka. Mereka tidaklah terlalu berdiplomatik dan mereka tidak peduli apa dengan apa yang orang lain lainnya fikirkan, mereka hanya dengan dunianya sendiri. Kualiti terbaik tentang jenis mereka ini adalah mereka sangat tulen berpegang tetap pada pendirian mereka dan tidak mudah untuk dipengaruhi oleh orang lain.

5. Yang Merendah Diri
Jenis penulis-penulis blog ini jarang juga untuk ditemui. Boleh dikatakan mereka ini jenis "kesayangan mak mertua" kalau jalan tu tunduk memanjang! huhuh! senang juga berinteraksi dengan sesiapa sahaja tanpa mengira status mahupun jantina seseorang itu! Ia tidak ambil peduli! Sentiasa bersangka baik dengan semua orang sekalipun mereka amat popular di dalam dunia talian.


6. Yang Gila Duit
Kebanyakan daripada penulis-penulis blog ialah yang hanya memikir untuk menjana wang. Terdapat beberapa contoh seperti Shoemoney and John Chow. Mereka akan mempergunakan blog mereka hanya dengan satu matlamat jelas iaitu berpaksikan kepada wang/ duit. Penulis-penulis blog ini boleh jadi sangat membosankan.

7. Yang Malas
Ini ialah kelas penulis-penulis blog yang 'hidup segan mati tak mahu', blog mereka akan bersawang dan tidak diupdate sehingga berminggu-minggu kekadang boleh memakan sehingga berbulan. Kadang-kala mereka hanya menulis dengan entri yang pendek dan ringkas sahaja Mereka sangat tidak produktif dalam menyumbangkan penulisan kebiasaannya mereka ini hadir dari penulis blog melalui fasa dari peringkat awal untuk menulis dan mengenali blog , dan ada juga di mana mereka tidak mahu berblog lagi dan sebahagiannya berhenti blog kerana mereka sudah tidak mempunyai minat untuk berblog ataupun sudah memiliki blog baru.

8. Yang "Social Media"
Sosialitis! yang lebih banyak meluangkan kebanyakan dari masa mereka melayari ke halaman-halaman jaringan sosial. Penulis-penulis blog ini tidak banyak untuk melakukan enti-entri di blog mereka, di mana mereka lebih mementingkan kualiti berbanding kuantiti. Mereka faham bagaimana untuk memasarkan entri atau artikel mereka. Mereka tidak gemar untuk mempromosi artikel mereka dengan cara biasa seperti "spam". Penulis blog sebegini biasanya mempunyai pengikut-pengikutnya tersendiri.

9. Yang Pembual
Mereka merupakan "talkative" atau lebih tepat lagi sangat peramah dalam komuniti penulis blog. Mereka mempunyai sifat untuk kerap terlibat dalam sesuatu perbincangan dan suka melakukan komen-komen. Penulis jenis ini mudah mendapat rangkaian teman-teman dan tidak lokek untuk memberikan komen-komen dan maklum balas yang positif, Ia sangat membantu terutamanya untuk para blogger yang baru.

10. Yang Pentingkan Kesempurnaan
Setiap orang sangat mementing kesempurnaan, tapi tidak semua mampu melaksanakannya dengan sempurna seperti yang dikehendakan. Penulis blog di bawah komuniti sangat baik dalam melakukan entri-entri yang menarik! Mereka ini boleh dikatakan "workaholics" atau lebih mudah dipanggil "tak kehidupan di luar"...huhuhu! dimana mereka meletakkan diri mereka siang dan malam berblog saja. Ada saja yang mereka ingin lakukan dengan blog mereka demi untuk mencantikkan blog mereka atau meningkatkan taraf blog mereka sehingga mereka puas hati!

11. Yang suka "Copy Paste"
Kebanyakan sangat tidak menyukai blogger jenis sebegini. Mereka kurang menyumbangkan sesuatu yang baru dalam penulisan di blog! Mereka tidak boleh digelar penulis blog sebenarnya kerana kekerapan mereka hanya sekadar membuat salinan dari blog lain atau artikel dari web dan kemudiannya menerbitkan ke dalam blog mereka tanpa meletakkan kredit terhadap penulis asal kandungan artikel/ entri tersebut. Mereka juga digelar sebagai "ketua cetak rompak".

Jadi! dimanakah kedudukan anda sebagai blogger? Hanya anda yang tahu? Apa-apa pun kategori anda! Selamat berblog!


Share/Bookmark

filed under:

1 response to "Blogger Jenis Apakah Anda?"

  1. Ken Wooi says:

    saya punya... mungkin 1 :)

Telah di buka sebanyak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2010 harian hullahup.
Designed by Harian Hullahup. Blogger Homesponsored by Nazo.