Your are here: Home // , // Selsema dan Petua Menghilangkannya?

Selsema dan Petua Menghilangkannya?

Memang tension giler bile sok-sek, sok-sek (selsema); dah berhari dah ini! Menangung jer! Makan ubat pun tak jalan. Bila dan tak jalan, cukuplah setakat itu je. Ubat-ubat ini pun bukannya elok sangat kalau kita praktikkan! Jangan bergantung 100% pada ubat ini.

Sedikit background demam selsema ini, biasanya memang pakej sekali demam + seleseme

Demam selsema merupakan jangkitan virus pada lapisan dalam hidung, sinus, tekak dan saluran pernafasan bahagian atas. Antibiotik tidak dapat membunuh virus. Sistem pertahanan badan anda adalah senjata terbaik untuk melawan serangan virus ini. Virus demam selsema merebak sama ada melalui udara ketika anda bercakap, bersin, batuk atau bernafas atau melalui tangan. Jangkitan biasanya bermula apabila hidung mula berair dan selalu bersin iaitu 1-4 hari selepas mendapat jangkitan virus.

Ada dakwaan yang aku baca dalam satu entri, bahaya ubat selsema ini, rujuk petikan yang aku rembat

UBAT BATUK DAN SELSEMA MERBAHAYA KERANA BOLEH MENYEBABKAN PENDARAHAN OTAK PENARIKAN SEMULA UBAT MENGANDUNGI PHENYLPROPANOLAMINE (Mesej asal oleh Dato’ Dr Jemilah Mahmood, Hospital Gleanagles)


BERHENTI MENGAMBIL sebarang ubat yang mengandungi PHENYLPROPANOLAMINE . Ia didapati berkait rapat dengan pertumbuhan hemorrhagic stroke (pendarahan otak) di kalangan wanita berumur 18-49 dalam masa tiga hari selepas mengambilnya. Masalah tersebut belum dikesan untuk lelaki, tetapi FDA menyarankan setiap orang (termasuk kanak-kanak) mencari alternatif lain.


Lebih lanjut, anda baca sendiri di nuriman.wordpress

Apa kata kita cuba kaedah tradisional plak, tapi payah pulak nak cari semua benda-benda 'mengkarung' ni, al-maklumlah, kalau dulu dok kampung memang selamba jer aku lih pi ambik! La ini..dah la kat bandar, pehtu memalam buta camni.

Ayuh! kita lihat ada 2 petua/ kaedah menghilangkan selsema. Ikhtiar la

Untuk golongan dewasa;

1. Ambil beberapa batang sirih dan lap agar ia bersih.

http://1.bp.blogspot.com/_6Sz8yS47TRw/TT11pXwiwgI/AAAAAAAAAFg/ShU-9Cqh1Pg/s1600/daun_sirih.jpg
2. Hancurkan batang sirih tadi sehingga ia mengeluarkan lendir.

3. Sapukanlah lendir tu kat hidung anda.

4. Ia bertindak melegakan selsema dan hidung anda yang tersumbat sebelum ni.

Lakukan langkah-langkah di atas setiap hari sehinggalah selsema anda sembuh sepenuhnya.

Untuk golongan kanak-kanak/ bayi;

1. Ambil kunyit hidup dan bersihkannya.

http://sitik.files.wordpress.com/2010/01/halia.jpg
2. Asah kunyit hidup tadi pada belakang pasu.

3. Kemudian, sapukan hasil asahan kunyit hidup tu pada batang hidung bayi yang menghidap selsema.

Sama seperti petua yang pertama tadi, ulangi langkah-langkah di atas sampailah bayi anda bebas daripada selsema.


Share/Bookmark

filed under: ,

3 responses to "Selsema dan Petua Menghilangkannya?"

  1. Cerita tentang kunyit hidup tp gambar halia....camne ni???? Hahaha

  2. Cerita tentang kunyit hidup tp gambar halia....camne ni???? Hahaha

  3. Anonymous says:

    Slh gbr la kot..tp sy pn pnh gn kunyit sapu kat hidng ank sy sms slsma..alhmdulillah..biar pn ambl ms 3 4 ari tp slsma ank sy kering..xpyh begntg ngan ubat spital..mkn ubat slsma tido je tp slsma xkering2 jg..

Telah di buka sebanyak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2010 harian hullahup.
Designed by Harian Hullahup. Blogger Homesponsored by Nazo.