Your are here: Home // , // Hulla Haram | Kapsul Ada Gelatin Babi

Hulla Haram | Kapsul Ada Gelatin Babi

Apa itu Gelatin?

Gelatin adalah satu bahan yang digunakan di dalam industri makanan dan perubatan kerana sifatnya yang unik. Manusia telah menggunakan gelatin sejak beratus-ratus tahun yang lalu. Kini, kegunaannya telah diperluaskan ke dalam industri farmaseutikal, kosmetik dan teknikal pula. Tanpa gelatin, sesetengah produk tidak mungkin dapat dihasilkan.

Terdapat dua jenis gelatin. Gelatin ‘Type A’ kebanyakannya didapati dari kulit babi. Gelatin ‘Type B’ pula didapati dari tulang-tulang dan kulit-kulit haiwan ‘bovine’ seperti lembu, kambing dan kerbau.

Kalau tak silap aku, masa zaman sekolah kita dulu ada buku yang memaparkan kegunaan Pokok Kelapa dari pangkalnya sampai hujung. Memang banyak betul kegunaannya.

Aku ingat pokok kelapa lah 'Juara Serbaguna' di alam semesta ini ketika itu.

Tapi sekarang! Nampaknya Babi mengalih tempat menjadi 'Juara Serbaguna' dari seluruh anggota badannya. Chis! Bangang! Yang menjadi mangsa adalah manusia itu sendiri terutamanya yang beragama Islam.


Tapi dalam akhbar hari ini, ada laporan yang kapsul gelatin baru. Tapi yang bangangnya, Apsal dah kata ada gelatin babi tapi tak berani nak dedahkan produk mana yang tercemar dek gelatin babi tu! Kan senang bagitau jer, takut kena tindakan saman ker dengan pembekal @ pengilang tersebut !

"Makanan ni palsu, makanan tu haram....sampai ker ubat pun haram! Penguatkuasaaan mana?

Berita penuh: klik sini!


Share/Bookmark

filed under: ,

Telah di buka sebanyak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2010 harian hullahup.
Designed by Harian Hullahup. Blogger Homesponsored by Nazo.