Your are here: Home // // Hulla Google | Google Doodle - Martha Graham's 117th birthday

Hulla Google | Google Doodle - Martha Graham's 117th birthday

Mustahil anda tidak perasan setiap kali anda membuka Google yang bukan sahaja sekadar enjin pencarian internet, malah merupakan sebuah syarikat pengiklanan, statistic web, berita, sumber dan sebagainya yang berkaitan dengan teknologi internet.

Tetapi anda tahukah perkara yang sangat menarik tentang google ini? Logo mesin pencari Google itu sendiri, atau yang lebih dikenali Google Doodle yang sering bertukar ubah dan bertujuan untuk menandakan perayaan ataupun perkara-perkara penting pada sesuatu hari.

Ada yang menarik di logo mesin pencari Google atau Google Doodle kali ini adalah penampilan seorang perempuan yang sedang memperagakan melakukan gerak tarian.



Super Duper Cool! Menarik siot! Gambar gerakan dalam beberapa detik itu adalah gerakan tarian moderen yang diperkenalkan oleh Martha Graham. Google mendedikasikan logo khusus di hari istimewa sempena ulang tahun yang ke-117 tahun kepada perempuan yang dikenal sebagai pelopor di bidang tari modern selama lebih dari 50 tahun.

Martha Graham ini dikatakan telah menari dan menyusun sekitar 180 koreografi gerak tarian selama 70 tahun, beliau menjadi penari pertama yang membuat persembahan di White House, menjadi penari pertama ke luar negara sebagai duta bahagian kebudayaan dan menjadi penari pertama mendapat anugerah dari kerajaan USA iaitu "The Medal of Freedom".

Sedutan video Google Doodle - Martha Graham





Yang ingin mengenali lebih lanjut mengenai latar belakang wanita bernama Martha Graham, sila dapatkan dari Wikipedia. Berikut sedikit petikan darinya:-



Martha Graham (11 Mei 1894 – 1 April 1991) adalah seorang penari Amerika, seorang koreografer yang dianggap sebagai salah satu pelopor terkemuka untuk tari modern. Pengaruhnya pada tari dapat dibandingkan dengan pengaruh Stravinsky pada musik, Picasso pada seni visual, atau Frank Lloyd Wright di arsitektur. Graham pemain galvanizing, seorang koreografer yang pergerakannya mengejutkan. Ia menyumbangkan bahasa yang baru bagi gerakan-gerakan, dan menggunakannya untuk melepaskan semangat serta menggunakannya untuk mengungkapkan gairah, kemarahan dan ekstasi umum untuk pengalaman manusia. Dia menari dan menjadi koreografer selama lebih dari tujuh puluh tahun, dan selama waktu itu ia adalah penari pertama yang tampil di “The White House”, penari pertama yang pernah bepergian ke luar negeri sebagai duta budaya, dan penari pertama yang menerima penghargaan sipil tertinggi Amerika Serikat: pada Presidential Medal of Freedom. Dalam hidupnya ia menerima gelar kehormatan mulai dari kunci ke Kota Paris untuk Jepang Imperial Order of the Crown Precious. Dia berkata, “Aku telah menghabiskan seluruh hidupku dengan tarian dan menjadi penari. Ini membuat kehidupanmu menjadi sangat intens.. Kadang-kadang tidak menyenangkan. Kadang-kadang menakutkan. Tapi bagaimanapun itu tidak bisa dihindari.”


Share/Bookmark

filed under:

Telah di buka sebanyak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2010 harian hullahup.
Designed by Harian Hullahup. Blogger Homesponsored by Nazo.