Your are here: Home // , // Hulla Nyam-nyam | Tujuh Makanan Paling Enak & Menyelerakan?

Hulla Nyam-nyam | Tujuh Makanan Paling Enak & Menyelerakan?

Huh! Bila aku gunakan judul diatas, musti ada yang fikir ini tentang makanan yang paling enak? Tapi kena baca seterusnya, baca elok-elok tau..Enak disini juga membawa maksud lazat...lazat pulak untuk tekak siapa? orang mana? bangsa mana ini?

Hah! Itu yang kena terus baca tu! tujuh makanan paling enak dan menyelerakan ini adalah bagi selera tekak kaum Afrika, tapi bagi kita tidak pula mampu nak jamah pun? lagi plak ada yang HARAM?

Makanan itu adalah:


1. Bushmeat

Bushmeat ini lebih dikenali sebagai 'daging surprise!'. Apa yang berjaya mereka sumpit @ tangkap akan dihidangkan di bawah label bushmeat yang mungkin terdiri dari daging monyet, buaya, gorila, mungkin juga ular, esok cencorot, esoknya lagi mengkarung, esok minggu depan harimau bintang, dan mungkin juga anjing liar. Ikutlah mana yang melintas! Daging misteri tadi akan digoreng, dibakar atau direbus dan dipangang secukupnya dan kemudian dimakan berjemaah....hmmmm...slurppp!!


2. Darah lembu (sapi)

Suku Masai yang berada di pinggiran Afrika sangat menyukai hidangan ini yang di masak dan dicampur dengan susu. Mereka mempercayai darah lembu dapat memperkuatkan fizikal dan mental manusia. Darah ini diambil dengan cara menebuk pembuluh darah utama lembu dengan panah. Setelah darah diambil secukupnya, lubang tadi ditutup semula. Cara ini boleh diulang sebulan sekali tanpa menyebabkan lembu tadi terancam nyawanya. Biasanya darah beku dipisahkan manakala darah cair pula dicampur dengan susu dan diminum mentah-mentah. Dah macam vampire jer, haus darah! Untunglah bukan ketagih darah manusia.


3. Ulat Mopane

Kebanyakan orang pasti merasa jijik untuk makan ulat. Tapi bagi orang lain di Afrika; makhluk lunak tak bertulang ini yang dikenali ulat Mopane (emperor moth, Latin, imbrasia belina) menjadi santapan yang lazat dan menjadi makan kegemaran.

Ulat ini ditangkap, dipenyet dan diramas untuk membuang cairan yang ada di dalamnya. Setelah dipenyet, ulat kemudian dikumpulkan untuk dikeringkan di bawah sinar matahari atau dengan proses pengasapan untuk menambah keenakan rasanya. Ulat kering ini kemudian dimakan mentah-mentah macam makan cekedis! atau direndam dulu dan kemudian dimasak dengan sayur. Menurut mereka yang pernah memakannya, rasanya tidak jauh berbeza dengan daun teh hijau... Ia dikatakan adalah sumber protein yang sangat penting.


4. Belalang Goreng

Mungkin ini adalah cara orang di Afrika untuk tunjuk 'keganasan' meraka terhadap makhluk perosak tanaman ini. Dengan tanda amaran "Kau makan tanaman aku, aku makan kau." Di Kenya, jika ada tanaman diserang belalang, pasti tidak lama kemudian ramai orang berduyun-duyun datang mengunyah-ngunyah belalang ini, macam pesta makan buah durian!. Menurut mereka, belalang goreng ini lebih menyelerakan dari belalang yang dimakan mentah-mentah. Cara memasaknya sangat mudah: potong sayapnya, masukkan perasa, tumis sebentar, kemudian jemur sehingga kering. Mudah saja kan? Anda boleh cuba sendiri di rumah! huhuhu...


5. Rayap

Rayap dikenali serangga perosak bangunan mahupun bangunan atau peralatan berdasarkan kayu. Namun serangga ini pasti akan cuba mengelak untuk bermaustatin di Uganda, Maragoli atau Nigeria! Di Uganda, rayap ditangkap dengan dentuman aneh pada alat muzik dan hasilnya rayap-rayap ini akan keluar dari sarang mereka. Di bahagian lain, hujung sarang satu akan diletakkan perangkap, sementara hujung sarang lainnya ditutup, jadi rayap-rayap tadi akan berjalan sendiri masuk ke perangkap. Selain cara menangkap yang unik, cara memasaknya juga unik, di Maragoli, rayap digoreng kering sampai lemaknya keluar dan kemudian dibubuh garam. Di Nigeria, rayap dibakar atau digoreng dengan minyak, dipanggang, atau digiling menjadi tepung.


6. Kepala Kambing

Martabat hidang kepala Kambing ini agak special skit kerana di Nigeria ia banyak dihidangkan di restoran berkelas atasan. Kepala tadi dibersihkan dari bulu yang menutupi kulit kepala dengan cara dicukur dan kemudian dibakar. Setelah bersih, kepala ini dipotong-potong dengan kapak dan direbus dengan perasa bawang putih, tomato, cili dan berbagai perasa 'secret recipe' mereka tersendiri. Bahagian yang paling sedap adalah otak, lidah, cuping telinga dan mata. Mata kambing biasanya diberikan kepada tetamu terhormat kerana harganya yang lebih tinggi.


7. Weevil

Weevil adalah sejenis kumbang Afrika yang banyak ditemui di benua negro ini. Di Nigeria, larva kumbang ini disebut sagoo grubs. Panjang larva ini boleh mencapai 10 cm dengan lebar 3 cm, dengan kandungan lemak yang sangat tinggi. Penduduk tempatan Nigeria menyatakan bahawa larva ini adalah makanan yang paling sedap di dunia. Biasanya larva ini diambil dari pokok sagu, kemudian diproses dengan cara dibelah, dicuci dan digoreng untuk kesedapan yang tidak terhingga. Sedapnya!

apa kata hullahup: Dalam makanan harian kita kekadang tak perasan ada 'secret recipe' kan... kalau korang paham-pahamlah! tak paham jangan nak buat cam paham, pehtu mis-komu'faham'nikasi!


Share/Bookmark

filed under: ,

Telah di buka sebanyak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2010 harian hullahup.
Designed by Harian Hullahup. Blogger Homesponsored by Nazo.