Your are here: Home // , // Hulla Wow! | Pulau Tropika di Dalam Kubah (Tropical Island, Germany)

Hulla Wow! | Pulau Tropika di Dalam Kubah (Tropical Island, Germany)

Mabeles!!!!


Agak biasa kalau kita dengar ada kubah di pulau, tapi macamana kalau ada pulau di kubah? Ada ker? Hebatkan!!! Tapi ini memang ada kawan. Pastinya bermula dari impian dan diciptakan untuk dijadikan kenyataan yang agak luar biasa.

Semua tahu di Eropah bukan kawasan beriklim tropika? Jadi adalah mustahil untuk membina sebuah taman hutan hujan di sana. Untuk mendapatkan suasana hutan hujan mereka harus berkunjung ke Asia atau Amerika Selatan dan memerlukan kos yang bukan murah harganya kan! Lalu dari keadaan itu, maka mereka membawa hutan hujan ke Eropah.

Semua itu dapat anda saksikan jika berkunjung ke Jerman, sebuah kubah yang besar menempatkan hutan hujan yang dinamakan Tropical Island, terletak di sebuah kota kecil Krausnick, tidak jauh dari Ibu Kota Jerman, Berlin. Tropical Island merupakan sebuah kubah besar berukuran 6,7 kilometer persegi, bersamaan lebih kurang dengan lapan buah padang bola sepak. Kubah ini memiliki ketinggian 107 meter, iaitu lebih tinggi dari Patung Liberty dan Menara Eiffel. wow?!


Selain dari dapat menikmati hutan hujan sambil berjalan-jalan di sekitarnya, pengunjung juga diberikan peluang menaiki Island Ballooning atau belon udara yang mampu terbang setinggi 60 meter ke atas kubah Tropical Island, jadi pengunjung boleh melihat kawasan sekitar dari atas...Perghh! mantap


Berikut beberapa gambar-gambar sekitar Tropical Island:-













Itu dia sedikit info tentang Tropical Island, sebuah Pulau tropika di dalam kubah. Jadi jika mereka mampu mendatangkan hutan hujan ke Eropah, mengapa kita tidak boleh mendatangkan iklim Eropah ke Malaysia...ye tak??? Pihak mana? dan Siapa yang mampu merealisasikan...Silakan

kredit: tropicalisland.de


Share/Bookmark

Telah di buka sebanyak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2010 harian hullahup.
Designed by Harian Hullahup. Blogger Homesponsored by Nazo.