Your are here: Home // , , // Hulla Info | Pokok Terbesar Didunia: General Sherman tree

Hulla Info | Pokok Terbesar Didunia: General Sherman tree

besar punya....General Sherman tree



General Sherman tree! dilaporkan ketika ini adalah merupakan salah satu daripada pokok-pokok yg paling tinggi di dunia dari jenis Giant Sequoia yang memiliki ketinggian mencapai 85 meter. Usia dianggarkan diantara 2200 hingga 2700 tahun. Pokok ini diberi nama "Jenderal Sherman", bukan hanya merupakan salah satu yang tertinggi , tapi juga merupakan jenis Sequoia yang terbesar dalam kelasnya. Di tahun 2002 pokok ini pernah diukur sebesar 1487 meter.



Pohon Sherman ini telah memegang gelaran sebagai yang terbesar sejak tahun 1931, dilihat dari faktor kematangannya. Ia terletak di Taman Negara Sequoia di Visalia, California, dinamakan demikian diambil dari nama seorang veteran perang saudara Amerika Jeneral William Tecumseh Sherman.

 Diukur dari dimensinya, pokok Sherman ini menunjukkan semakin besar setiap tahun. Diameternya 1.4 meter di atas tanah adalah 7.7 meter, 18 meter di atas tanah adalah 5.3 meter, dia 55 meter di atas tanah adalah 4.3 meter, dan ketinggian dahan pertama atas tanah adalah sekitar 40 meter.


Share/Bookmark

Telah di buka sebanyak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2010 harian hullahup.
Designed by Harian Hullahup. Blogger Homesponsored by Nazo.